Zmiany w SZOOP PO WER
24 marca 2016 r. Minister Paweł Chorąży podpisał czwartą wersję Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Wiedza Edukacja Rozwój (SZOOP PO WER), a zmieniona treść dokumentu jest stosowana od tego dnia. Zmiany wprowadzone do SZOOP PO WER obejmują następujące kwestie:
1. Rozdział I – Ogólny opis Programu oraz głównych warunków realizacji
1. Ujednolicono zapisy dotyczące zmian założeń Rocznych Planów Działania. Wprowadzono zapis wyłączający wymóg uzyskania zgody Komitetu Monitorującego PO WER (KM PO WER) w takich przypadkach, gdy zmniejszana jest wartość projektu (przekraczająca 20% kwoty zaplanowanej w Rocznym Planie Działania) przy jednoczesnym zachowaniu zakładanych efektów projektu wyrażonych wskaźnikami. Powyższe odstępstwo obowiązywało dotychczas w przypadku zmian szacowanej kwoty wydatków w projekcie przekraczająca 10%, ale nieprzekraczająca 20% kwoty zaplanowanej w Rocznym Planie Działania.
2. W związku z regulacją zawartą w art. 33 ust. 6 ustawy wdrożeniowej usunięto zapis, że możliwe jest zawarcie partnerstwa przez organ administracji z jednostką nadzorowaną przez ten organ administracji lub jednostką podległą temu organowi administracji, która na podstawie odrębnych przepisów ma osobowość prawną.
3. Usunięto zapisy wskazujące sytuacje, w których nie może zostać zawarte partnerstwo, powielające regulacje zawarte w art. 33 ust. 6 ustawy wdrożeniowej.
2. Rozdział II – Opis poszczególnych osi priorytetowych PO oraz poszczególnych Działań / Poddziałań
•Całość dokumentu – dokonano aktualizacji nazw obecnie istniejących Ministerstw.
•Całość dokumentu – dokonano uzupełnienia metryczek rozporządzeń stanowiących podstawę do udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis w ramach PO WER.
•W Działaniu 2.1 Równość szans mężczyzn i kobiet we wszystkich dziedzinach, w tym w dostępie do zatrudnienia, rozwoju kariery, godzenia życia zawodowego i prywatnego – do grona beneficjentów dodano instytucje szkoleniowe, w celu umożliwienia realizacji przez te podmioty typu operacji: Szkolenia w zakresie form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 skierowane do przedstawicieli podmiotów tworzących i prowadzących instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (w szczególności do przedstawicieli władz samorządu gminnego i pracowników jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za rozwój form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3).
•W Działaniu 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy w części dotyczącej typów beneficjenta, przeniesiono typ operacji nr 1 i 8 do trybu konkursowego, co jest zgodne z przyjętym RPD oraz PRC.
•W Działaniach: 2.6, 2.7, 2.8, 2.10, 2.13, 2.14 i 2.15 z katalogów beneficjentów usunięto jednostki badawczo-rozwojowe (ustawowo zastąpione instytutami badawczymi).
•W Działaniu 2.9 Rozwój ekonomii społecznej uaktualniono zapisy dotyczące rodzajów instrumentów finansowych, które będą wdrażana w ramach PO WER.
•W Działaniu 2.11 Zapewnienie funkcjonowania Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji wskazano beneficjenta projektu pozakonkursowego, tj. Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości jako podmiot odpowiedzialny za prowadzenie ZRK, zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o Krajowym Systemie Kwalifikacji.
•W Działaniu 2.14 Rozwój narzędzi dla uczenia się przez całe życie – w części dotyczącej trybów realizacji projektów doprecyzowana, że 5 typ operacji realizowany jest w całości w trybie konkursowym, a nie jak było dotychczas w trybie mieszanym.
•W Działaniu 2.15 Kształcenie i szkolenie zawodowe dostosowane do potrzeb zmieniającej się gospodarki w części dotyczącej trybów realizacji projektów doprecyzowano, że ograniczenia dotyczące realizacji typu operacji 2a w trybie konkursowym i pozakonkursowym nie dotyczą projektu ZRP. Projekt ten w całości jest realizowany w trybie pozakonkursowym. Ponadto, dla 7 typu operacji zmieniono beneficjenta pozakonkursowego z Ministerstwa Edukacji Narodowej na Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), w oparciu o zadania IBE powierzane na mocy ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
•W Działaniu 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne do grona grupy docelowej / ostatecznych odbiorców wsparcia dodano jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje pozarządowe. Wprowadzenie tej zmiany służy usankcjonowaniu wsparcia nie tylko dla urzędów administracji samorządowej i ich pracowników, ale dodatkowo również innych podmiotów i ich pracowników wykonujących zadania jednostek samorządu terytorialnego (JST) (np.: agencje rozwoju regionalnego, stowarzyszenia JST, jednostki organizacyjne JST, Centra Obsługi Inwestora).
•W Działaniu 4.2 Programy mobilności ponadnarodowej doprecyzowano grupę docelową projektów Krajowej Szkoły Administracji Publicznej – „administracja państwowa”, bez rozróżniania na szczebel centralny i regionalny.
3. Załącznik nr 1 – Tabela transpozycji PI na działania / poddziałania w poszczególnych osiach priorytetowych
•W załączniku nr 1 dla Działania 2.14 poprawiono informację, o tym jaki jest to Priorytet Inwestycyjny (Działanie 2.14 to PI 10iii, natomiast było wpisane, że PI 10iv).
4. Załącznik nr 2a – Tabela wskaźników rezultatu bezpośredniego i produktu dla działań i poddziałań
•Oś I: liczba osób bezrobotnych i długotrwale bezrobotnych planowana do osiągnięcia do końca 2023 r. w konkursach dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych w przypadku województwa lubuskiego została przeniesiona na projekty pozakonkursowe, co jest zgodne z zatwierdzonym Planem realizacji celów pośrednich i końcowych.
•Oś I: liczba osób bezrobotnych i długotrwale bezrobotnych planowana do osiągnięcia do końca 2023 r. w konkursach dofinansowanych z Inicjatywy na rzecz Zatrudnienia Ludzi Młodych w przypadku woj. małopolskiego została przeniesiona na projekty pozakonkursowe, co jest zgodne z Planem realizacji celów pośrednich i końcowych.
•Oś II: dodano do zał. 2a wskaźnik „liczba Centrów Arbitrażu i Mediacji funkcjonujących przez 2 lata po zakończeniu realizacji projektu na podstawie jednolitych standardów działania”, który jest wskaźnikiem programowym.
•Oś III: usunięty został wskaźnik liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, który w załączniku 2a został zdublowany.
5. Załącznik nr 2b – Definicje wskaźników monitorowania Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
•Doprecyzowano definicje wskaźników w celu szczegółowym 2 i 3 w PI 11i w zakresie kompetencji Ministerstwa Sprawiedliwości.
•Zmieniono nazwy dwóch wskaźników produktu w ramach celu szczegółowego 2 w PI 11i, dostosowując je do zapisów PO WER (zmiana nazwy wskaźnika „liczba pracowników wymiaru sprawiedliwości objętych wsparciem szkoleniowym w zakresie zarządzania i komunikacji” na „liczba pracowników wymiaru sprawiedliwości objętych wsparciem w zakresie zarządzania i komunikacji” oraz zmiana nazwy wskaźnika „liczba centrów usług dla sądownictwa powszechnego objętych wsparciem EFS” na „liczba centrów usług dla sądownictwa powszechnego dofinansowanych ze środków EFS”).
•Zaktualizowano nazwy poszczególnych ministerstw w treści definicji niektórych wskaźników.
6. Załącznik nr 4 – Roczne Plany Działania PO WER na 2016 r.
Zgodnie z wymogami zawartymi w Wytycznych w zakresie szczegółowego opisu osi priorytetowych krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 oraz z w związku z przyjęciem nowych kryteriów oraz fiszek projektów pozakonkursowych przez Komitet Monitorujący PO WER uzupełniono załącznik nr 4 z Rocznymi Planami Działania PO WER na 2016 r.
Roczne Plany Działania zawierają szczegółowe kryteria wyboru projektów dla poszczególnych osi priorytetowych, działań i poddziałań PO WER oraz stanowiącymi łącznie wykaz projektów zidentyfikowanych przez właściwą instytucję w ramach trybu pozakonkursowego wraz informacją o projekcie i podmiocie, który będzie wnioskodawcą.
7. Załącznik nr 5 – Wykaz projektów zidentyfikowanych przez właściwą instytucję w ramach trybu pozakonkursowego
Załącznik nr 5 uzupełniono o informacje dotyczące projektów pozakonkursowych zidentyfikowanych przez Instytucję Zarządzającą PO WER w 2015 r. Jednocześnie z załącznika nr 4 usunięto Roczne Plany Działania PO WER na 2015 r.
Utworzono: 2016-04-07 14:52:22